Au sosit primele două F-35A achiziționate de către Israel

Au sosit primele două  F-35A achiziționate de către Israel 

Primele două  F-35A achiziționate de către Israel din Statele Unite ale Americii, dupa ce au pornit de la baza din Texas, apoi cu escale prin Insulele Portugheze Azores si Italia au sosit in Israel unde au primit steaua lui David pe fuselaj. 

Sosirea primelor două avioane de luptă F-35A (numite "Adir" în Israel), este un pas important în procesul lung de acceptare a aeronavei în serviciul israelian Air Force (IAF), un proces important care a început în 2008, când Israel a cerut aceste avioane.

Ceremonia sosiri aeronavelor, a fost intr-o atmosfera festiva similara cu cea de acum 40 de ani, cu sosirea primului F-15. 

"Statul Israel este mandru de a fi primul din regiune care să primească și să opereze avioane F35A" - a declarat ministrul apărării, Avigdor Lieberman, în timpul ceremoniei din Texas.

S-au ordonat două loturi, în valoare totală de 33 de aeronave, insa la sfârșitul lunii noiembrie 2016 cabinetul de securitate israelian a mai aprobat o altă solicitare. Acest lucru va aduce la numărul total de 50 aeronave F-35A. 

Atingerea capacităților operaționale complete ale aeronavelor avansate este un proces lung, și chiar și după sosirea primului lot de aeronave va trebui să instaleze sisteme israeliene și să instruiască echipa (a carui formare a inceput deja anul trecut). De fapt, F-35 nu va fi complet operațional până în 2019.

S-au spus multe despre capacitățile speciale ale F-35 și saltul tehnologic, aceste sunt cateva inovați tehnologice ale aeronavei care includ:

a. Joasă secțiune transversală radar, de obicei cunoscut sub numele de "stealth". Se pare că acest lucru nu este caracteristica cea mai importantă.

b. Tip de radar special, și anume, un set de formațiuni electronice active (AESA). 

c. Are un număr de senzori în lumină vizibilă și lungimi de undă în infraroșu. Acești senzori acoperă întregul spațiu de 360 ​​de grade în jurul aeronavei.

d. Fuziunea datelor: toate informațiile colectate de senzorii aeronavei, precum și informații transmise de la alte surse în aer și la sol este procesat într-o imagine unificată care oferă pilotului o conștientizare a situației de neegalat.

e. O parte importantă a acestui sistem este casca pilotului in care poate vedea toate datele primite de la diferite surse și date de zbor și a amenințărilor relevante și a obiectivelor. Ca atare, pilotul nu trebuie să caute la tabloul de bord. Datele sunt procesate într-o imagine completă a tot spațiul din jurul avionului, inclusiv imaginea actuală a solului.

f. F-35 este însoțită de un sistem logistic sofisticat. Acest sistem este instalat parțial în aeronavă și parțial în stațiile de la sol, monitorizează continuu starea sistemelor din aeronava, acesta poate detecta defecte, și poate trimite alerte, uneori, înainte ca aceste defecte sa fie detectate în alt mod. Repararea emite instrucțiuni și chiar comandarea pieselor de schimb după cum este necesar.

g. Simulatoarele au fost achiziționate cu aeronave. Unele dintre acestea permit formarea mai multor piloți care zboară într-o misiune comună. O mare parte a formării pilotilor va avea loc în aceste simulatoare, pentru a economisi costurile.

h. Unul dintre cele trei modele ale F-35 este F-35B - care este capabil de decolare și aterizare scurtă verticală (STOVL). Israelul a cumpărat cu decolare și aterizare versiunea convențională (CTOL), IAF va lua în considerare achiziționarea unor F-35B, în viitor,  în cazul în care bazele lor sunt sub atac.

F-35 este un avion foarte controversat. Proiectul a fost intens discutat în Statele Unite și unele dintre state asociate. O parte din critica se referă la deficiențele constatate în aeronavă în timpul zborului de test. Susținători ai F-35, precum și producătorul răspund că cele mai multe eșecuri au fost deja abordate, și că, în orice caz, fiecare sistem de arme majore trece prin același ciclu de a detecta defectele și să le abordeze.

Alte creanțe au fost mai substanțiale. Au existat întârzieri severe în procesul de dezvoltare (aeronava ar trebuit să fie operaționala în 2010, însă versiunea finală a software-ului, versiunea 3F, nu va fi gata înainte de 2019). Proiectul a suferit, de asemenea, depășiri de costuri serioase. 

Un proiect care ar fi trebuit să ofere "un avion la prețuri accesibile" sa dovedit a fi foarte costisitor, atât în ​​materie de achiziție cat și de întreținere. Prin urmare, Israelul va trebui, de asemenea, să ia in considerare acest aspect prin a se adapta la mai putine avioane. Shalom Israel!!!

Comentarii